zaterdag 1 juli 2017

Drie bijzondere twitches

Tijdens ons weekje Hünsruck, werd eind april bij Waddinxveen een adulte man Steppekiekendief ontdekt. Hij bleek te jagen boven 't Weegje, een kleinschalig plas/dras natuurgebied. Bij terugkeer in Nederland op 30 april j.l. ben ik nog diezelfde avond naar het Bentwoud gereden, waar de vogel inmiddels zijn jachtterrein naar had verlegd. Onnodig stres gedoe naar later bleek, daar hij nog tot voor kort te zien was in de weide omtrek van het Bentwoud. Maar ja een adulte man, is hier in het westen van het land een vrij zeldzame verschijning en naar ik dacht de eerste voor Zuid Holland.
Steppekiekendief en Bruine Kiekendief Bentwoud, 30-04-2017
Steppekiekendief Bentwoud, 02-05-2017
Het was ongelofelijk lastig, om deze fraaie licht gekleurde vogel goed vast te leggen. Hij dook op onverwachte momenten plotseling op, boog vaak net de voor mij verkeerde kant op en dat ook nog op meestal bewolkte dagen als ik er was. Was er weer eens een strakblauwe lucht, dan kon je soms uren wachten en rondfietsen, zonder dat hij opdook. Zag je hem uiteindelijk, dan was hij al weer elders, als jij daar arriveerde. "'t is een rakker" zou Piet zeggen.
Steppekiekendief Bentwoud, 09-05-2017
Veel betere vluchtfoto's dan deze, van de kiek met rosse woelmuis, heb ik jammer genoeg niet kunnen maken: het is natuurlijk ook niet iedere dag feest.
Wel lukte het uiteindelijk op 24 mei 's ochtends vroeg, om een behoorlijke foto te maken van deze Steppekiekendief rustend op een akker.
Steppekiekendief op akker nabij het Bentwoud, 24-05-2017
Donderdagochtend 4 mei, ben ik na een van de eerste DBAlerts, naar de duinen van Falga, dicht onder Den Helder gesneld. Aan het begin van de avond er voor, kwamen er meldingen en foto's binnen van een heuse Rode Rotslijster: een nagenoeg volwassen exemplaar.
Bijna een jaar geleden hadden Frans en ik de soort jammerlijk gedipt bij Zelhem in de Achterhoek.
Dit was dus een geweldige kans om het goed te maken. Frans kon helaas niet mee, vanwege het plaatsen van een nieuwe schutting in hun tuin. Enige jaren geleden had ik wel een jonge Rotslijster in Den Helder - het blijft toch "een zeldzame soorten hotspot", dat marine bolwerk- , maar de commissie der wijzen van het CDNA kwam er niet uit, zodat die vogel de boeken in ging als Rode/Blauwe Rotslijster.
Rode/Blauwe Rotslijster Den Helder, 14-04-2013
Het weer werd, zoals voorspeld, steeds slechter naarmate ik verder Noord Holland in reed.
Op de locatie, stond een kleine vierkante uitkijktoren van baksteen. Het was boven op het platform, niet bepaald aangenaam: harde wind, motregen en behoorlijk fris voor begin mei. Maar... de lijster was er wel! Weliswaar op enige afstand van de toren, maar toch goed in beeld te krijgen. De camera met 600 mm zoom kon gelukkig op mijn fototas op een brede betonnen rand rusten. Tripod was met name vanwege de harde wind niet te doen.
Kort na mij verscheen totaal onverwachts Scheveningse Piet "Plaat" van Gemerden ten tonele: hij was heel stoer met de trein en de vouwfiets.
Rode Rotslijster duinen bij Falga, 04-05-2017
Piet Plaat (midden) bij de Rode Rotslijster
Rode Rotslijster duinen bij Falga, 04-05-2017
Na ruim twee uur blauwbekken, maar genieten van de vogel en onze altijd goed gemutste Piet (figuurlijk dan, want Piet draagt nooit een muts/pet: "John daar schrikken de vogels van"), had ik het wel gezien en verliet dit onherbergzame oord. De Rotslijster is de volgende dag niet meer gezien.
Rode Rotslijster duinen bij Falga, 04-05-2017
Maandag 22 mei was ik weer eens op zoek naar de Steppekiek, toen er meldingen binnen kwamen over een mogelijke Seebohms Tapuit iets onder Kijkduin. De vogel bleek net uit beeld, toen de eerste vogelaars uit onze regio arriveerden. Ik volgde de meldingen maar half, maar naarmate de ochtend verstreek, bleek het toch echt om een Seebohms te gaan, zo wezen de foto's van de ontdekker uit: een tapuit uit de Hoge Atlas van Noord Afrika en nu niet bepaald een lange afstand trekker. Het zou de eerste voor Noord West Europa kunnen zijn.
Nou dan toch maar wat eerder terug naar de stad en de kust. Eenmaal bij Kijkduin gearriveerd, heb ik samen met Rob Tolk nog de fietspaden richting Monster afgezocht, maar zonder resultaat. Andere vogelaars hadden evenmin succes. Tegen 18.00 uur wilde ik net naar onze maandag-eetgroep gaan, toen er een Alert kwam, dat de vogel terug gevonden was in Solleveld. Direct na de maaltijd er naar toe gesneld, ik kon Teus Luijendijk- die bij het klaphekje stond te wachten- "John make my day" mee nemen het terrein in op mijn passe-partout en weldra zagen wij o.a. Gerjon, Danny, Reinder, August en Johan. De vogel bleek nu even uit beeld, maar Danny begon kort hierna, als een gek te wuiven vanaf een duintje: hij en Jacco hadden hem in de scoop!
Er waren strikte orders om op de paden te blijven, dus dat werd nog knap lastig en gaf natuurlijk extra stres. We liepen terug richting dennenperceel en toen kreeg Teus hem in de scoop dwars over het afgezette terrein heen: Yes de Seebohms was te zien! Ik keek een paar seconden door Teus zijn scoop en zag inderdaad een heel bijzonder getekende tapuit. Reinder en Johan kregen hem ook in hun scoop: euforie alom! Op de overzichtsfoto hieronder (slechts de randjes wat weggesneden), is de vogel net door het gaas heen te zien.
Seebohms Tapuit, Solleveld Den Haag, 22-05-2017
We liepen snel door tot het zandpad bij de naaldbomen en stopten bij het verbodsbordje:
Nu keken wij in een rechte lijn richting kust en konden de Seebohms Tapuit nog wat beter zien. Zelfs foto's maken bleek mogelijk, hoewel de vogel op zo'n 100-150 meter afstand zat.
Seebohms Tapuit Solleveld, 22-05-2017
Bovenstaande foto is al deels gecropt: verder uitvergroten geeft steeds meer ruis (het was op de foto inmiddels al kwart over zeven 's avonds).
Kort hierna verdween de tapuit uit beeld, deels doordat de duinwachters wat onhandig door het terrein naar ons toe liepen, om de passe-partouts te controleren en werd hij min of meer de kant op gedreven richting het hekwerk van het vakantiepark. Dit tot groot geluk van de vele toegesnelde vogelaars uit het hele land. Eindelijk kregen zij, staand op een klein duintje net achter het hek van het vakantiepark, een kleine twee uur voor donker de vogel goed in beeld.
Tot slot voeg ik een foto toe van Danny Laponder -met zijn instemming, waarvoor veel dank- van de Seebohms Tapuit, gemaakt aan het begin van de avond, op het moment dat Gerjon de vogel terugvond na een melding door een Dunea medewerker over een tapuit in Solleveld.

Seebohms Tapuit Solleveld Den Haag, 22-05-2017 Danny Laponder
Prachtige foto van de Seebohms Tapuit, die kans maakt om aanvaard te worden door het CDNA.
Parelgrijze bovenzijde en het aansluiten van de zwarte dekveren op de zwarte kin en keel, zijn op deze foto goed te zien.
De volgende ochtend bleek, tot grote teleurstelling van velen, ook deze vogel niet meer aanwezig.

4 opmerkingen:

Maria zei

Hoi John,
Dat is toch wel heerlijk twitchen!! En een adult man Steppenkiek is toch wel kwijlen hoor! Prachtig! Ook gelukkig de Rode rotslijster, die ik wel in de Achterhoek gezien heb en jullie dipten... Dit maakt het behoorlijk goed! Die Seebohms Tapuit heb je in ieder geval gezien en het is dan ook wel echt lachen...echt zo'n twitchgeval. Leuk hoor!! Mooie foto van Danny, en grappige van jou ;-)
Groetjes,
Maria

Mirte zei

Mooi hoor Dad! Vooral de Tapuit.

Wim van Yperen (kiekjesdief.nl) zei

Mooi verhaal John. Zo maak je nog eens wat mee met al die "Pietjes".

Marian zei

Ik ben er maar even voor gaan zitten. Ik liep een blog achter. Wat een mooie verhalen en foto's. Ik ga voor de rood/blauwe rotslijster 2013. Wat een plaatje. Wat een bijzonderheden allemaal en dan ben ik blij dat ik voor het eerst een graspieper en kemphaan gezien en vastgelegd heb haha.